I . STWIERDZENIE ZGONU - KARTA ZGONU
Postępowanie dotyczące uzyskania karty zgonu uzależnione jest od miejsca, w którym umiera najbliższa osoba:
1. ŚMIERĆ W DOMU
W przypadku, kiedy osoba umiera w domu należy jak najszybciej poinformować o tym lekarza pierwszego kontaktu lub pogotowie. Jeśli przyjeżdża lekarz 1-go kontaktu wypisuje on kartę zgonu. Jeśli przyjeżdża pogotowie wypisywana jest zwykle wyłącznie karta informacyjna, w której zostaje stwierdzony zgon. Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopiero po oficjalnym stwierdzeniu zgonu przez służby medyczne zakład pogrzebowy może zabrać zwłoki z domu do chłodni.
Jeśli karetka pogotowia zostawi wyłącznie kartę informacyjną należy z tym dokumentem udać się do lekarza 1-go kontaktu, aby wypisał kartę zgonu.
W CZYM MOŻEMY POMÓC:
- Odbiór osoby zmarłej z domu, hospicjum lub innej instytucji do chłodni przy ul. Śniadeckich 19 w Nowym Sączu – nasz zakład pełni całodobowy dyżur przez wszystkie dni tygodnia – telefon dyżurny:
18 443 76 88
515 224 996
515-224-997
- ubranie, kosmetyka, przygotowanie ciała do pochówku
- przechowywanie ciała w chłodni do momentu pogrzebu
- wybór trumny, urny
- zorganizowanie kremacji
- kompleksowa obsługa pogrzebu (tj. rezerwacja dom pogrzebowego – kaplicy, przygotowanie grobu do pochówku, zredagowanie i wydruk klepsydry, zorganizowanie oprawy muzycznej, bezgotówkowe rozliczanie z ZUS, KRUS, MSWiA)
2. SMIERĆ W SZPITALU
W przypadku, kiedy zgon następuje w szpitalu należy udać się na oddział, w którym osoba zmarła celem otrzymania karty zgonu. Następnym krokiem jest udanie się do szpitalnego prosektorium celem identyfikacji osoby zmarłej i podpisanie upoważnienia do odbioru ciała przez zakład pogrzebowy.
W CZYM MOŻEMY POMÓC:
- odbiór ciała z prosektorium do chłodni, kaplicy cmentarnej, kremacji itp.
- ubranie, kosmetyka, przygotowanie ciała do pochówku
- przechowywanie ciała w chłodni do momentu pogrzebu
- wybór trumny, urny
- zorganizowanie kremacji
- kompleksowa obsługa pogrzebu (tj. rezerwacja dom pogrzebowego – kaplicy, przygotowanie grobu do pochówku, zredagowanie i wydruk klepsydry, zorganizowanie oprawy muzycznej, bezgotówkowe rozliczanie z ZUS, KRUS, MSWiA)
3. ŚMIERC NA SKUTEK WYPADKU, ZDARZENIA LUB W INNYCH NIEJASNYCH OKOLICZNOŚCIACH
W przypadku kiedy śmierć nastąpiła na skutek wypadku, innego zdarzenia losowego lub w niejasnych okolicznościach ciało odbiera zakład pogrzebowy, z którym prokuratura ma podpisaną umowę. Ciało objęte jest zabezpieczeniem prokuratorskim zwykle do czasu przeprowadzenia sekcji. O tym, czy odbędzie się sekcja decyduje prokuratura. Po przeprowadzonej sekcji zwłok rodzina otrzymuje od lekarza sądowego kartę zgonu, wraz z niezbędnymi dokumentami, co stanowi podstawę do rozpoczęcia formalności pogrzebowych.
W CZYM MOŻEMY POMÓC:
- informowanie rodziny o terminie sekcji i miejsca odbioru dokumentów niezbędnych do zarejestrowania zgonu;
- transport ciała
- ubranie, kosmetyka, przygotowanie ciała do pochówku
- przechowywanie ciała w chłodni do momentu pogrzebu
- wybór trumny, urny
- zorganizowanie kremacji
- kompleksowa obsługa pogrzebu (tj. rezerwacja dom pogrzebowego – kaplicy, przygotowanie grobu do pochówku, zredagowanie i wydruk klepsydry, zorganizowanie oprawy muzycznej, bezgotówkowe rozliczanie z ZUS, KRUS, MSWiA)
II URZĄD STANU CYWILNEGO – AKT ZGONU
Karta zgonu to dokument na podstawie którego w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwego dla miejsca zgonu rejestruje się zgon i odbiera akt zgonu. Udając się do USC należy zabrać ze sobą - oprócz karty zgonu wypisanej przez lekarza - dowód osobisty osoby zmarłej oraz swój dokument tożsamości.
W CZYM MOŻEMY POMÓC:
- pośredniczyć w USC celem odbioru aktu zgonu;
- telefonicznie można ustalić termin pogrzebu z naszym biurem pod numerem: +48 18 443 76 88
III USTALENIE TERMINU POGRZEBU – ADMNISTRACJA CMENTARZA
W przypadku kiedy pochówek ma miejsce na terenie cmentarzy komunalnych w Nowym Sączu należy zarezerwować termin pogrzebu w naszym zakładzie i tą informacją udać się do Kancelarii Parafialnej do której należała osoba Zmarła.
W przypadku, kiedy pogrzeb odbywać się będzie na terenie cmentarzy parafialnych o terminie pogrzebu decyduje ksiądz w danej Parafii. Wówczas po USC należy udać się do Kancelarii Parafialnej i dopiero później do Zakładu Pogrzebowego celem ustalenia wszystkich szczegółów ceremonii pogrzebowej.
W CZYM MOŻEMY POMÓC:
- na tym etapie można telefonicznie zarezerwować termin, aby można było po USC od razu udać się do księdza. Komplet informacji jest nam niezbędny do napisania klepsydry.
SZCZEGÓŁY POGRZEBU
Posiadając już termin pogrzebu tj. zarezerwowaną kaplicę na cmentarzu komunalnym oraz umówionego księdza można rozpocząć redagowanie klepsydr. Klepsydry wypisywane są w naszym biurze na miejscu i „od ręki”. Istnieje możliwość wydruku klepsydry ze zdjęciem osoby zmarłej.
Możemy również zająć się dystrybucją klepsydr. Następnie wybierana jest trumna, lub w przypadku kremacji - urna.
Rodzina przynosi ubranie dla zmarłego, ustalane są szczegóły dot. przygotowania ciała do pochówku.
Omawiane są pozostałe elementy ceremonii tj. oprawa muzyczna, przebieg ceremonii, przygotowanie grobu, itp. Nasi pracownicy w sposób sumienny krok po kroku doradzają, o czym należy pamiętać i co należy uwzględnić podczas ceremoniału.
Na sam koniec pozostaje Państwu dokonanie wyboru formy płatności za pogrzeb. Wg aktualnie obowiązujących przepisów, najbliższej rodzinie zmarłego przysługuje jednorazowy zasiłek pogrzebowy w wysokości 4000 zł. Najczęściej wybierana formą płatności jest bezgotówkowe rozliczanie z ZUS, KRUS, WBE lub MSWiA. Pracownicy wypełniają w Państwa imieniu wszelkie dokumenty niezbędne do uzyskania zasiłku pogrzebowego
W CZYM MOŻEMY POMÓC:
- ubranie, kosmetyka, przygotowanie ciała do pochówku
- przechowywanie ciała w chłodni do momentu pogrzebu
- sprzedaż trumny, urny
- zorganizowanie kremacji
- kompleksowa obsługa pogrzebu (tj. rezerwacja dom pogrzebowego – kaplicy, przygotowanie grobu do pochówku, zredagowanie i wydruk klepsydry)
- wypełnianie formalności związanych z bezgotówkowym rozliczaniem zasiłku z ZUS, KRUS, MSWiA,
- organizacja oprawy muzycznej